Business

T-shirts er en god måde at få sit budskab ud

T-shirts er en god måde at få sit budskab ud

Vi kender dem alle sammen: T-shirts med et budskab på maven. Det kan virke lidt plat i situationen, ikke mindst fordi det ofte er ens onkel, der tager dem på til en fest, hvor det er tydeligt, at han burde have taget en skjorte på i stedet. Ikke desto mindre har undersøgelser vist, at T-shirts med budskaber rent faktisk virker.

Det kan godt være, at du tænker, at din onkel er kikset, eller at du ser på de to teenagere med et slogan på brystet af T-shirten og tænker: ”Herregud, ja, så naive har vi alle sammen været en gang”, men faktum er, at du rent faktisk tager deres budskab ind og forstår det. Når du bliver præsenteret for et simpelt budskab, som folk har skrevet på deres tøj, vil du have svært ved ikke at læse det. Når det står på en, du kender, vil du lægge endnu mere mærke til det. Lige meget om det er en person, du sympatiserer med eller ej.

Flere og flere firmaer er derfor begyndt at bruge T-shirts med budskaber på. Det kan for eksempel være deres logo eller bare en enkelt sætning. Den deler de ud til medarbejdere og samarbejdspartnere, der på den måde er med til at sprede deres budskab.

Et simpelt budskab er vigtigt

Undersøgelsen viser dog også, at det er vigtigt, at firmaerne får skrevet et simpelt budskab. Et logo er en rigtig god mulighed, fordi det er noget, som vi har nemt ved at afkode. Hvis et firma har et logo, der ikke er så genkendeligt endnu, skriver de som regel deres navn i forbindelse med det, men ikke andet. Det kan være en god måde for dem at sprede budskabet om deres firma og et profitable reklameartikler er altid en god investering.

Hvis det er et firma, hvor det er svært at finde ud af, hvad de laver, kan det hjælpe, at de skriver en sætning på deres T-shirts. Der er et det meget vigtigt, at det er en sætning, der er nem og hurtig at afkode. Når du ser folk på gågaden, der kommer gående imod dig, skal du med det samme kunne afkode, hvad der står på T-shirten.

Derudover viser undersøgelsen også, at der er stor forskel på, om budskabet står på ryggen eller på maven af T-shirten. På ryggen vil budskabet umiddelbart være nemmere at afkode.

Farven på T-shirten skal passe til budskabet

Undersøgelsen viser også, at det er meget vigtigt, at T-shirtens farve passer med budskabet. Det kan gøre det nemmere for folk at huske budskabet. En T-shirt om at give blod bør for eksempel være i rødlige farver, da det naturligt leder tankerne hen på blod, og du kommer til at koble de to ting sammen. En T-shirt med et budskab om miljøet bør være grøn, da det er denne farve, vi forbinder med at være gode ved miljøet. En T-shirt med en opfordring til at blive vinterbader, siger det næsten sig selv, at den vil være blå. Fordelen ved at vælge nogle klare farver er også, at de er mere iøjnefaldende. Det gør, at folk lægger mere mærke til dem i gadebilledet.

Have your say